Sâmbătă, 7 septembrie 2019, ora 19:00, la Tramvaiul 26 (Str. Cercului nr. 6, Bucureștiva avea loc un eveniment care-l va înfățișa publicului pe precursorul absurdului, Daniil Harms. Pornind de la volumul recent publicat de Camelia Dinu, „Cazul Daniil Harms. Supraviețuirea avangardei ruse” (Editura Tracus Arte, 2019), vom face o incursiune în opera sa alături de invitații serii, scriitorii și actorii: Camelia Dinu, Dmitri Miticov, Sorin Despot, Dan MurzeaModerator: Andra Rotaru.

La Editura Tracus Arte au mai apărut: Un tigru în stradă, de Daniil Harms (trad. de Leo Butnaru), 2016, Când plânge sacadat mașina de tocat, de Daniil Harms (trad. de Leo Butnaru), 2016, și Tiuk! Scenete & Proză Dramatică, de Daniil Harms (trad. de Mihail Vakulovski), 2014.

„Receptarea estetică a scriitorului a fost condiţionată inițial de circumspecţia că opera lui este o joacă de-a literatura, un exerciţiu experimental, anarhic şi dezechilibrat, o jonglerie avangardistă neevoluată, receptare parțial tributară realismului socialist. După 1980, când Harms a început să fie publicat intens în ţara de origine, a devenit clar că este nu numai un scriitor pentru copii, cum îl cunoşteau cititorii, şi mai ales nu numai un umorist accesibil, cum îl prezentaseră editurile sovietice, ci un autor profund, de primă clasă (nu doar) al literaturii ruse.

La edificarea acestui statut au contribuit în mod substanțial exegezele occidentale. În zilele noastre, Harms are o reputaţie internaţională datorită traducerii în numeroase limbi (engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, polonă, cehă, suedeză, neogreacă, sârbă, bulgară, chineză, ivrit, română). Cel mai probabil după 2000-2005 putem vorbi dеsрrе un vârf аl intеrеsului реntru opera lui Harms.

Cred că este un scriitor atractiv pentru cititorii din zilele noastre prin mai multe componente ale operei sale: aparenta facilitate a miniaturilor care descriu scene citadine obișnuite, făcând concurență genului jurnalistic cabotin (ne recunoaștem în aceste decupaje inepte din viețile noastre uneori prea clișeizate), relevarea absurdului cotidian, clovneria existențială, viziunea ludică și, mai presus de toate, difuzia comicului în tragic.

Pe de altă parte, este captivantă și biografia-spectacol a lui Harms, imaginea personală puternică, originală pe care și-a construit-o și care a supraviețuit. Harms are multe fațete, și ale vieții, și ale operei și cred că ele îl fac actual, chiar irezistibil.” (Camelia Dinu)

Camelia Dinu este lector doctor la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București, unde ține cursuri de literatură și cultură rusă, teoria literaturii și literaturi slave comparate. A publicat peste 30 de studii și articole în reviste de specialitate, pe teme legate de modernismul, avangarda și postmodernismul rus, și a susținut mai bine de 35 de prelegeri din domeniile sale de interes la conferințe și reuniuni academice.

Este autoarea monografiei Avangarda literară rusă: configurații și metamorfoze (Editura Universității din București, 2011).

Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment