Librăria Humanitas de la Cișmigiu a găzduit aseară lansarea romanului scriitoarei australiene Kate Morton, „Fiica ceasornicarului”, recent apărut la Editura Humanitas Fiction în colecția „Raftul Denisei”, care este coordonată de Denisa Comănescu.

La evenimentul moderat de jurnalistul Marius Constantinescu au luat parte Iuliana Alexa, redactor-șef revista Psychologies, Diana Cosmin, jurnalist, deținătoare a blogului Fine Society, Sînziana Dragoș, traducătoarea romanului, precum și actrița Ada Condeescu.

Seara a început cu un filmuleț în care Kate Morton le mulțumește fanilor pentru suportul lor, după care face o prezentare succintă a romanului „Fiica ceasornicarului”. În continuare, atenția numerosului auditoriu prezent în spațiul de lansări a fost captată de discursurile invitaților.

Așa cum v-am obișnuit, o să extrag din aceste luări de cuvânt, mult mai ample decât ceea ce prezint de obicei aici, ceea ce mi s-a părut mai relevant cu privire la roman.

Diana Cosmin: „Recunosc că «Fiica ceasornicarului» m-a prins mai mult decât cele două romane de Kate Morton pe care le-am citit anterior. E o carte foarte bine scrisă și chiar dacă mă aflu în postura unui cititor pasionat, nu am cum să nu apreciez o scriitură extraordinar de bine făcută.

Iar Kate Morton chiar are o scriitoruă fermecătoare, care nu e deloc facilă, dar în același timp se parcurge foarte ușor. E o scriitură care ajunge la inima și la sufletele oamenilor care se scufundă în ea. În momentul în care începi să derulezi poveștile e foarte greu să o lași din mână.

Atât de ușor te scufunzi în lectură și atât de plăcut devine să locuiești în această lume a «Fiicei ceasornicarului» și a celorlalte personaje, încât nu te mai poți opri până nu vezi exact unde duce toată povestea.

Cred că aceasta este arta scriitoarei Kate Morton, abilitatea de a urma o rețetă pentru a crea intrigă, pentru a te ține în suspans, dar în același timp făcând uz de anumite mijloace scriitoricești elaborate, de a construi planuri peste planuri.”

Iuliana Alexa: „Pe mine cartea m-a chinuit puțin, pentru că a trebuit să o citesc cu creionul în mână. Este o carte foarte complicată. Am încercat să fac o hartă a personajelor și a întâmplărilor transistorice, pentru că este destul de greu de urmărit.

Într-adevăr, e o carte captivantă și te ține cu adrenalina sus, adică te ține atent, dar neurohormonul satisfacției, și anume dopamina, nu se descarcă aproape niciodată, nici măcar în final, când enigma acestei cărți, care este una aproape polițistă, este devoalată ca într-un anticlimax.

De fapt tu tot încerci să afli ce Dumnezeu s-a întâmplat în cartea asta, de ce a murit cine a murit, ce s-a întâmplat cu diamantul, cine s-a înecat de fapt, pentru că e o încrengătură de copii nefericiți, de morți, de înecați etc.

Aș mai sublinia o calitate a cărții, care probabil vorbește literaților, anume că este foarte erudită. Se vede că autoarea are o școală literară foarte serioasă, și nu doar literară, ci și plastică. Aluziile ei la prerafaeliți, la preromantici și la toată estetica victoriană, face ca această carte să fie extrem de detaliată, de colorată, de dantelată.

Este o carte impecabil făcută, iar complexitatea ei eu o văd, chiar dacă e obositoare, recunosc, drept un merit extraordinar. Nu e ușor să scrii așa ceva, să faci o carte monumentală din atâtea cărămizi și cu corespondențe transistorice.

Mie mi se pare că este ca un Harry Potter pentru intelectuali. Este magie pură.”

Sînziana Dragoș: „Deja după a șasea întâmplare, fiecare a cinci sau șase sute de pagini, nu pot decât să mă gândesc cum a evoluat Kate Morton, rămânând aparent în cadrul aceleiași rețete. Inițial am fi tentați să spunem că face același lucru, mai pune alte personaje și merge pe același format.

Ingredientele sunt însă întotdeauna altele și sunt amestecate cu foarte multă știință. Deși formatul este același, autoarea își gândește foarte minuțios, ca un puzzle, de la bun început, toată acțiunea. Evident, este un număr impresionant de personaje și au fost obiecții din partea unor critici, dar toate aceste personaje sunt descrise cu minuție și cu drag.

 Acest al șaselea roman păstrează caracteristicile celorlalte romane. Are o intrigă foarte minuțios construită, care se dezvăluie treptat, fragmentar. Nu este o evoluție deal-vale, ci e un zig-zag foarte amănunțit și fin.”

Seara s-a încheiat cu o lectură a fermecătoarei actrițe Ada Condeescu din romanul „Fiica ceasornicarului”.

Foto credit Kate Morton: Davin Patterson, via: https://shelf-awareness.com/readers-issue.html?issue=449#m7886

Doneaza prin patreon Wide
Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment