Editura Tracus Arte ne semnalează două noi apariții editoriale: „Damen Vals. Voci feminine în critica de teatru a secolului XX”, de Miruna Runcan; „Nopțile Deltei și alte poeme”, de Paul Sârbu.
Damen Vals. Voci feminine în critica de teatru a secolului XX, de Miruna Runcan
„Ni s-au părut interesante două traiectorii în subtematica răsturnării de proporții între critica teatrală practicată de bărbați și cea profesată de femei în ultimele decade ale secolului XX. Pe de-o parte, e vorba despre opțiunea unora dintre ele pentru cercetare și pentru cariera academică: am urmărit aici, prin câteva studii de caz, motivațiile acestor opțiuni, felul în care activitatea universitară se conectează sau nu cu praxisul atât de vizibil (și de apreciat) al cronicii de întâmpinare, avantajele și dezavantajele născute din recunoașterea statutului academic în mediul teatral. Pe de altă parte, ar trebui să plecăm de la observația (de bun-simț) că vertiginoasa creștere a numărului cronicarilor teatrali femei nu antrenează, la noi, nici o accentuare a
atenției față de creațiile feminine (și, ca atare, un sistem de valorizare specific), nici, cu atât mai puțin, o disponibilitate asumată de a pune în discuție tematicile feminismului pur și simplu.” Miruna Runcan
Nopțile Deltei și alte poeme, de Paul Sârbu
Un poet în Nopțile Deltei
„Sunt ani și, poate, decenii, de când știu că în Delta Dunării trăiește retras un poet. Poezia lui, cea de azi, adunată într-un volum cuprinzător, este, aflu acum, una deseori mai păstrând urmele singurătății în care a fost scrisă. Îmi imaginam, citind poemele acestea, lungi, desfășurate, romantice, cum e să fii acolo, în, vorba poetului Paul Sârbu, „Nopțile Deltei”. Poetul care se vede pe sine într-un admirabil poem, „trăgând din greu la galerele singurătății”, nu ezită să-și exprime plastic tristeți și bucurii voalate tocmai în aceste „abatoare ale singurătății”. Abatoare care nu ucid, ci, poate, dimpotrivă. Mi s-a părut că regăsesc, în alte cuvinte și-n alte singurătăți, sentimentul trecerii timpului dintr-o carte celebră, Deșertul tătarilor, de Dino Buzzati. Asemenea locotenentului Giovanni Drogo, Paul Sârbu ajungea în Delta Dunării, demult, acum vreo trei-patru decenii, și rămânea acolo, înghițit de poezia singurătății, de ceea ce transpare în noul său volum pe care îl recomand celor care mai pot crede în poezia adevărată. Curaj, Paul Sârbu, singurătatea îți poate înghiți zilele și nopțile, dar tot de-acolo, din acele treceri ale timpului, poate răsări, iată, o poezie încrezătoare în puterile ei, ale cuvintelor, ale expresiei.
Cum e să fii poet în nopțile Deltei, numai Dumneata știi, eu pot, cel mult, visa citindu-te.” Nicolae Prelipceanu
***
„Paul Sârbu este un poet autentic, de mare forță imaginativă, văzând creația literară ca o modalitate a salvării omului, oferind literaturii române o lirică de o valoare incontestabilă, fiind, în plus, complinit de un povestitor la fel de important.” Paul Aretzu