Daniela Bîrzu s-a născut pe 13 mai 1971 în Iași. Actualmente își are reședința în localitatea Valea Lupului, Iași. Este absolventă a Liceului Național din Iași și a facultății tehnice „Gh. Asachi”, secția energetică, Iași.

A început să scrie poezie în 2010, postând pe site-uri literare.
În 2011 scoate prima carte, „Magazinul de piane”, Editura Opera, 2011.
În 2012 apare în antologia  „Virtualia”, editura PIM 2012,  cu poeme selectate de Alina Manole.
În 2014, sub îndrumarea Medeei Iancu, apare a doua carte „Trandafiri pe viscere”, editura Karth, 2014.
În 2020 a publicat, la Editura ROCART, volumul „Zone de acces”.

Continuă să publice poeme pe site-urile online și în revistele „Mozaicul”, „Prăvălia culturală”, „Traducerile de sâmbătă”, „Sintagme literare”, „Cenaclul E-creator”, revista „Parnas”, „New York Magazine”.

În 2015 devine membră a cenaclului Qpoem, condus de Călin Vlasie.
Până la momentul actual, nu a avut referințe critice.

Fall of December

//

e ca și cum tristețea se confundă cu ceața
înaintezi prin ea cu mâinile mângâind-o
cerul e un pic mai aproape/ mai gri
un capac de canalizare
mâinile spulberă viscolul care se pornește
e ceață și viscol
și o păpușă aruncată în mijlocul unei șosele
sunt singură în noapte
și aud doar motoarele voastre
apropiindu-se de corpul meu
// respirațiile voastre au rolul de a mă liniști
ca o pilulă de somn//

îmi  înfășor corpul mai departe în tristețe și fum și igrasie
aștept să găsesc o casă în care să mă adăpostesc 
o perdea  albă prin care să curgă soarele
o bandă rulantă pe care să alunec la nesfârșit
ca într-un vis în care dealuri noroioase mă înconjoară
și eu nu pot/ nu mai pot să urc pe niciunul.
corpul meu tace. păpușa din mijlocul străzii
se uită la mine cu ochii goi

în curând motoarele voastre o vor călca 
și nu știu de ce văd în ea toată copilăria mea
un corp de plastic strivit de roțile unui tir 
trecând în viteză prin ceață și viscol.
nu știu de ce adorm și vă las să mă purtați în brațele voastre.

Diana

//

când eram mică
numele meu era diana

diana e așa un fel de  
scuză pentru toate neîmplinirile
din copilărie pentru toate
crăciunurile în care stăteam lângă molid
și-i strângeam acele și nu știam decât o colindă
/o cîntam în fiecare an pentru mulți
oameni bătrîni nu erau nici orbi
nici surzi zâmbeau din cînd în când/

era ca într-un bloc de garsoniere

/doar mama stătea o zi întreagă lângă un cuptor pe fața de masă erau niște pătrate
mari cu flori roșii în centru lucind de atîta curățenie
luceau ca soarele de la becul de 75 de wați
se mai vedeau doar micile
tăieturi de cuțit și
la colțuri se zărea un pic din lemnul presat/

pînă când am crescut m-a chemat diana

mă duceam la școală
traversam o cale ferată
aveam teniși cu șireturi negre

stăteam uneori și număram vagoanele
mama mă aștepta acasă
la șapte fără un sfert

mă trimitea des să-i cumpăr ulei vărsat
într-o sticlă de doi litri
urâtă aproape opacă

de curând mi-am făcut cont pe facebook
dar acum nu mă mai cheamă diana
nu mă mai cheamă

shine of december

//

soarele a laminat câmpurile
a rămas doar strălucirea
fondul de ten pe care îl șterg dimineața
pun pansamente peste răni care nu mai dor
văd moartea ca pe un copil care se joacă cu un trenuleț
teleghidat
când cade de pe șine mai moare cineva

dar nu astăzi când împodobesc bradul
plin de păsări albe cu o codiță pufoasă

în lumina serii globurile par fantomatice
scânteierea amurgului îmi aduce aminte de mama

modelând aluatul pentru cozonac
câmpurile strălucesc mai departe
sub pătura moale de nea

copiii se dau cu sania
au lăsat trenulețele să meargă singure

îi înfășor pe toți în pansamente sterile
să nu se îmbolnăvească 
să nu moară

în vagoane nu se mai suie nimeni
oamenii au măști
oamenii au corpurile subțiri și transparente
întreaga lume e un fel de fantomă 
care nu mă mai sperie
o văd pe mama punând cozonacul în cuptor
o văd mângâindu-mă din nou pe frunte

o, dar a trecut atât de mult timp
încât am uitat că azi nu vreau să vorbesc despre moarte

ci despre mine 
îmi întind fondul de ten din nou cu blândețe

și pornesc mai departe
pe câmpurile strălucitoare
copiii mă strigă să vin înapoi

dar eu merg și merg îmi pun masca 
și zâmbetul meu ca o pasăre speriată nu se mai vede

singurătatea mea e frumoasă
la fel ca și mama

atunci stând în sicriul ei din lemn alb
învelită în mătase ca un fluture
care acum în toiul iernii
se pregătește să zboare.

Requiem

//

soare artificial
eu pe o linie subțire de tensiune
de departe se aude un plâns de copil
o aprindere automată
când ating clapele
e un pian în mijlocul câmpului
din el curge o melodie
un colind 
un decembrie cu copii morți
copii abandonați
copii orfani
copii înveliți în bandaje albe

nu știi care dintre ei ești tu

sau ai fost
halucinații la orice aprindere de țigară
și fumul subțire prin care vezi totul blurat

se aprinde soarele
un soare electric

mai apăs o clapă 
una neagră
mângâi o floare artificială cu etichetă
dintr-un magazin de lux

visez toți copiii cu inimi electrice în piept
manechine frumoase în vitrine

unul din ele sunt eu
cred că cel care se apleacă în față
parcă cerându-și iertare

așa
ca un cântec de pian ce se aude în depărtare, un colind trist
lângă un brad artificial care nu contenește să clipească din beculețele lui colorate 
niște inimi mici de copii întinse 
pe 
liniile subțiri de tensiune.

Apparat

//

metropola s-a lărgit de când nu am mai fost în ea. 
fulgi mari au acoperit blocurile.
globuri uriașe filigranate atârnă deasupra stâlpilor.
stațiile de tramvai sunt goale.
liniile de tramvai sunt aceleași. lungi,  de parcă te 
gândești că dacă
ar ocoli rondul din scuar te-ai învârti ca într-un carusel.

asfaltul este crăpat. pe alocuri
piatra cubică e umedă. ninge.

o pasăre roșie se așază pe un fir de tensiune.
vitrinele strălucesc. toată metropola
respiră încet ca și cum ar avea plămânii
prinși într-o menghină.
este frigul.

oamenii stau în casele lor.
blocurile turn abia se zăresc prin ninsoare.
doar geamurile luminate te fac să crezi că înăuntru este viață.
un singur om cu o mască a venit în stația de tramvai.
pasărea roșie nu a plecat.
își întoarce capul în stânga și în dreapta
ca și cum ar căuta ceva.
orașul pare mort, inutil și orbitor de frumos.

asfaltul se crapă
mașina alunecă încet pe gheață.
e Crăciunul și nu se vede niciun colindător.

în căști se aude apparat cu un cântect, monoton. hipnotic.
ar putea fi un colind modern.

telefonul e pe vibrații.
în mașină e cald. cu cât mergem 
cu atât metropola pare că se lărgește mai mult.

undeva viata se crapă.
undeva lumea se crapă.

omul cu mască e o halucinație.
semafoarele merg în gol.

pasărea roșie începe să cânte.
ușor, ușor parcă ar fi un cântec de jale.

ne-am îndrăgostit într-o seară ca asta.
aici în metropolă.

de unde să știm că vom deveni doi câini care urlă la lună.

în mașină e cald și începe să ne fie somn.
de unde să știm că atunci când  ne vom  trezi,
vom fi doi străini mergând la serviciu pe uriașele 
bulevarde,
că atunci când ne vom întâlni
nu ne vom mai recunoaște din cauza măștilor.

orașul cel orbitor se hrănește încetul cu încetul cu inimile noastre.
pasărea roșie a murit.
acum e o carcasă goală înghițită de zăpadă.
e o noapte senină din nou și orașul continuă să-și numere 
morții.

e frig, își etalează frumusețea ca pe un trofeu.
globurile par mai strălucitoare ca oricând.

fulgii de nea se izbesc de geamurile mașinii.
ca un balsam. zăpada ne înghite și pe noi.

de unde să știm că e cea mai frumoasă zăpadă care a  
fost adusă din spațiu.
de acolo de unde sunt către acolo unde ești
îți ating obrazul umed. atât a mai ramas. două mâini 
întinse una către alta
ca două linii de tramvai care nu se vor apropia niciodată una de alta.
de undeva se aude mai departe cântecul celor
de la apparat. cineva a uitat un telefon deschis
înainte de a muri.
poate noi. poate omul cu mască. poate voi.

Patreon - O mie de semne
Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.