Recomandarea zilei se îndreaptă către volumul semnat de Paul Cernat, „Vase comunicante. (Inter)fețe ale avangardei românești interbelice”, apărut recent la Editura Polirom și lansat în cadrul Târgului Internațional Gaudeamus 2018.

PAUL CERNAT s-a născut pe 5 august 1972 în București. Este unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați critici din noua generație, conferențiar doctor la Facultatea de Litere a Universității din București și Cercetător Științific I la Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu” din București.

A publicat, în ultimele două decenii, studii, eseuri și cronici literare în majoritatea publicațiilor importante din țară. Autor al mai multor zeci de prefețe și postfețe, colaborator la numeroase volume colective cu profil de istorie literară, istoria ideilor și studii culturale.

Volume de autor: „Contimporanul. Istoria unei reviste de avangardă” (Institutul Cultural Român, 2007), „Avangarda românească și complexul periferiei. Primul „val” (Cartea Românească, 2007), „Modernismul retro în romanul românesc interbelic” (Art, 2009), „Existențialismul românesc interbelic” (Muzeul Național al Literaturii Române, 2013).

A publicat în colaborare cu Ion Manolescu, Angelo Mitchievici și Ioan Stanomir volumele „În căutarea comunismului pierdut” (Paralela 45, 2001), „O lume dispărută. Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici” (Polirom, 2004), „Explorări în comunismul românesc” (vol. I, Polirom, 2004), „Explorări în comunismul românesc” (vol. II, Polirom, 2005), iar împreună cu Angelo Mitchievici și Ioan Stanomir, Explorări în comunismul românesc (vol. III, Polirom, 2008).

Împreună cu Andrei Ungureanu a publicat romanul fantasy Războiul fluturilor (Polirom, 2005).

Paul Cernat - Vase comunicante
Paul Cernat – Vase comunicante

Iată un fragment din textul de recomandare de pe coperta a IV-a a volumului:

Vase comunicante. (Inter)fețe ale avangardei românești interbelice nu este doar încă o carte despre avangardă. E, înainte de orice, o pledoarie pentru abordarea complexă a acesteia în relație cu fenomene diferite sau chiar opuse.

Din acest unghi, Junimea se înfățișează (și) ca o «avangardă» culturală, rivalii, dar, în fond, complementarii Eminescu și Macedonski, ca «oameni ai începutului de drum» al modernității, dadaismul își dezvăluie dimensiuni insuficient cercetate, ca și futurismul, asimilat pe căi diferite de avangardiștii din România interbelică și de existențialiștii generației lui Eliade & Co.

Așa-zisul «tradiționalism» al lui Ilarie Voronca apare ca o nouă ipostază a avangardismului său caleidoscopic, tânărul Geo Bogza îi aduce, în reportajele sale, pe Caragiale și Sadoveanu pe frecvența lui Blecher, «trăirismul» mistic se întâlnește cu dadaismul (prin Eugen Ionescu), suprarealiștii noștri își arată noi fețe, radicalismele ideologice ale artiștilor trec adeseori din una în alta, iar aparentele opoziții sunt unificate, pe dedesubt, de presupoziții comune.

O carte care amendează, nuanțează sau infirmă prejudecăți despre avangardă, despre interbelicul autohton și, în ultimă instanță, despre cultura română.”

Cartea are 312 pagini, costă 29,97 lei (dacă o comandați de aici) sau 49,95 lei, de aici (cu transport gratuit pentru comenzi de peste 50 de lei). Cartea poate fi cumpărată și direct din librării.

Foto credit: https://radioromaniacultural.ro/azi-la-radio-romania-cultural-nascut-in-romania-invitat-istoricul-si-criticul-literar-paul-cernat/

Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.