Mihai Marian este un nume vizibil în peisajul literar, actual. Pe lângă activitatea poetică, proprie, acesta susține literatura tânără, promovând-o constant pe pagina Noise Poetry, pe care o realizează alături de poeta Lorena Purnichi. Anul trecut, această susținere s-a concretizat printr-o antologie care adună cele mai semnificative nume ale  momentului.

În primele sale două volume, Negru Opac sau În timp ce tu, și, mai ales, în cel de-al treilea, recent apărut, Creaturi matematice reci[1], se observă că două ar fi traseele tematice pe care poetul revine în mod constant și obsesiv. Este vorba despre substituirea omului sau a umanului de către tot felul de forme tehnologice/virtuale, alienante, dar și despre însingurarea individului într-o lume aflată într-un continuu apogeu al deriziunii și al unor forme apocaliptice de suprimare identitară sau societală.

 Avem de-a face, și în Creaturi…, cu un cadru biografic, șocant prin situațiile obișnuite aparent și consecințele acestora, de-un insolit straniu. De asemenea, evocarea trecutului conține destule fațete anxioase, ascunse în derularea rutinieră a vieții de atunci: ,,În drum spre pescărie,/ cu câțiva ani în urmă, treceam pe lângă/ trei sau patru firme de pompe funebre./ Toate pe aceeași stradă./ Acum a rămas doar una…/ Îi fac fetei care s-a așezat pe prag/ să fumeze, un semn cu mâna./ Îmi zâmbește./ Pe chipul ei se joacă/ strălucirea mânerelor de alamă/ale sicrielor”.

Într-o lume lipsită de suport identitar-spiritual, ,,suntem fiecare cu aura lui putredă”,,,facem parte cu toții din Familia Sfântului/ Consumerism”, ,,ne mărim țesutul adipos/ în ieslea globalizării”. Acest declin omniprezent și, de ce nu, omniscient poate avea diferite consecințe nocive pentru omul actual, întrucât ,,pulpele lumii… par să se strângă/ tot mai aproape una lângă alta,/ fără ca nimeni să mai poată acționa/ semnalul de alarmă, acel șarpe pestriț/ alcătuit din sute de fire electerice/ prins sub trupul care-și pierde căldura”.

În această degringoladă continuă, algoritmii își fac singuri treaba, participă la rescrierea lumii într-un șablon existențial care încurajează proliferarea deriziunii și a mascaradei societale: ,,Ne mirăm că în lumea asta condusă/ nu de președinți, ci de algoritmi,/ avem atâția candidați neplauzibili./ Deruta în spațiu nu are culoare politică./ Este mascată de duhoarea eroului zilei”.

Dincolo de o desfășurare mai amplă a narațiunii poematice, din unele texte pot fi izolate  anumite secvențe, care, datorită construcției lor ideatice, aproape aforistice, devin foarte sugestive și enigmatice: ,,Dar știe că perfecțiunea Edenului/ a fost pierdută din clipa în care/ lucrurile de lângă noi au început să respire”.

Instantanee biografice, trecute sau prezente, sunt dezvăluite printr-o alternanță fotografică de scene care mențin o relație strânsă între concretul evocării și un soi de impresionism al relatării/amintirii. Toate acestea arată consecințele, în plan afectiv, mnemonic, ale anumitor întâlniri marcante sau ale unor ezitări provenite dintr-o amplă recuzită a incertitudinilor personale: ,,Cel mai adesea îmi amintesc un oraș/ cu străzile în întregime colorate cu cretă,/ fetele sale cu firele perfuziilor împletite în cozi,/ pe Abăluță întrebând emoționat dacă se poate/ da mai încet aerul condiționat în sala unde/ urma să citească. Apoi, închide fermoarul gecii,/ își cere scuze și scoate din geantă o eșarfă palidă./ Suntem bine cu toții acum./ Îți place să fii ultimul? m-a întrebat un poet/ înainte să părăsim grădina./ Am răspuns cu un zâmbet și un gest reținut,/ ca dintr-un mic manual de tăcere” (Mic manual de tăcere). La nivelul unui expresionism al degradării, spațiul citadin apare într-un tablou surprins într-o dinamică apocaliptică, de-a dreptul: ,,Orașul nu-și poate ascunde senzația/ de arsură din piept. Din turnurile bisericilor/ sale se-aud imnurile altor lumi./ Pe asfalt, resturi de conștiință fumegă” (Antartica e un joc de copii).

 La un moment dat, anumite panseuri trădează o ușoară tentă moralizatoare, care ascunde, de fapt, o malițiozitate cu  alură sapiențială, ușor forțată prin cumulul de cuvinte care se derulează amețitor: ,,Și chiar dacă mințim,/ sentimentul acela pe care îl ai/ când știi că minți,/ acela este adevărul./ Acel adevăr care există/ și care poate fi spus doar așa, ca minciună” (Am mințit).

Sunt sigur că lectura poemelor acestei cărți echivalează, în mod cert, cu un duș rece.


[1] Mihai Marian, Creaturi matematice reci, Charmides, Bistrița, 2024.

Patreon - O mie de semne
Avatar photo
Author

Date: Savu Popa (1991) Ocupația: Profesor de Limba şi literatura română, student doctorand în cadrul : Școlii Doctorale de Litere, Științe, Umaniste și Aplicate a Universității de Medicină, Farmacie și Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș) Activitate literară a. Activitate literară Debutat cu poezie, în anul 2004, în revista Euphorion, din Sibiu. Debutul în volum, s-a produs în anul 2017, cu volumul Ipostaze, Editura Paralela 45, din Piteşti, iar în 2018 publică al doilea volum de versuri, la editura Cartea Românească, intitulat Noaptea mea de insomnie. Apariții în revistele: România literară, Banchetul, Ateneu, Familia, Tribuna, Sintagme literare, Actualitatea literară, Discobolul, Noise Poetry, Literomania, Liternautica, O mie de semne, Opt motive, Bucovina Literară, Literadura, Euphorion, Cervantes, Prăvălia culturală, Algoritm literar.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.