În lista scurtă a Premiilor Observator cultural, unul dintre cele mai importante și credibile premii literare românești, au fost alese volumele lui Al. Cistelecan, Fete pierdute. Notițe pentru o istorie a poeziei feminine românești, la categoria Critică literară, și Eugen Doga, Viața mea așa cum a fost să fie, la categoria Memorialistică, ambele apărute la Editura Cartier.

„Sper că, după ce veți citi această carte, veți putea să vă plimbați mai liniștit prin cronica virtuală a vieții voastre, care cred că vă va invita în copilărie, la bunii prieteni de demult, în locurile tainice și romantice ale primelor sărutări în care întâmpinați odinioară zorii și primăverile. M-am străduit, în măsura în care e cu putință, să fiu obiectiv, să reproduc multe momente prin negura vremii, care nu se limitează la întorsul filelor calendarului, ci ne mai și atrage în vâltoarea ei și ne revine o luptă grea pentru a ne menține în zona ei de atracție, ca să nu fim aruncați în niciunde. Sper foarte mult că în timpul acestei plimbări o să vă scoateți ochelarii fumurii de pe ochi și căștile din urechi și o să le oferiți receptorilor ființei voastre să capteze informațiile care sunt produsul vieții mele imperfecte, dar foarte interesante și bogate în evenimente.” (Eugen Doga)

„N-ar fi fost rău nici dacă aş fi putut plasa atîtea poete măcar în clase tipologice, folosindu-mă, eventual, de tripartiţia lui Vladimir Streinu (lirism salomeic, saphic şi didonic), la care mi-am permis să mai adaug două categorii (dianic şi magdalenic). Dar ar fi fost un dezechilibru strivitor, căci mai toate poetele de aici sînt nişte Didone. În orice caz, poetele române par părăsite în masă şi asta produce drame absolute, căci (mai) toate sînt nişte radicale cînd e vorba de iubire: ori dragoste, ori moarte. Puţine înţeleg iubirea la modul paulinic. Aşa că toate, după cîteva anotimpuri sentimentale mai euforice, dacă nu abrupt, trăiesc într-un mormînt. E un harem bacovian neaşteptat de populat în poezia noastră feminină.” (Al. Cistelecan)

Pentru juriul Observator cultural au fost propuse următoarele cărți Cartier:

Proză:

  1. Era lumină, era vînt (proză scurtă), de Mariana Codruț
  2. Hotel California (proză scurtă), de Constantin Cheianu
  3. Pe contrasens (roman), de Oleg Serebrian
  4. Ard pădurile (roman), de Paula Erizanu
  5. Margareta noastră (roman), de Dumitru Crudu

Poezie:

  1. Prematur, de Miruna Vlada
  2. Scrâșnetul dinților, de Șerban Axinte  
  3. Rupere de nori, de Marcela Benea

Critică literară/Teorie literară/Istorie literară:

  1. Punctul sensibil. De la Mihai Eminescu la Mircea Cărtărescu (eseuri),de Vasile Popovici
  2. Fete pierdute. Notițe pentru o istorie a poeziei feminine românești, de Al. Cistelecan

Eseu/Publicistică şi Memorialistică:

  1. Viața mea așa cum a fost să fie (memorii), de Eugen Doga
  2. China mea din viață și din cărți (eseu), de Tatiana Ciocoi

După doi ani de pandemie Premiile Observator cultural revin la Teatrul Odeon. Gala Premiilor va avea loc pe 17 mai.

Dat fiind contextul internațional, generat de războiul sângeros din Ucraina, declanșat de Rusia, Gala Premiilor Observator cultural se desfăşoară anul acesta sub semnul solidarităţii cu Ucraina.

Pentru credibilitatea premiilor, organizatorii au păstrat și pentru această a XVI-a ediție regula ca autorii foarte apropiați de redacția Observator cultural – redactori și colaboratori constanți sau care sunt implicaţi în proiecte editoriale împreună cu revista Observator cultural  – să nu apară pe lista volumelor votate de membrii juriului preliminar, chiar dacă volumele publicate de ei ar fi meritat cu prisosință atenția juraților. Nu au fost supuși jurizării Nora Iuga cu volumul Marea păcăleală (Casa de pariuri literare), Bogdan Creţu cu romanul Cornul inorogului (Editura Polirom), Şerban Axinte, cu Scrâşnetul dinţilor (poezie, Editura Cartier) și Emanuela Ignăţoiu-Sora, cu volumul de poezie Clinamen (Casa de pariuri literare).

CRITICĂ LITERARĂ/ISTORIE LITERARĂ/TEORIE LITERARĂ

Alexandra Ciocârlie, Principi și scriitori în Roma antică, Humanitas
Cosmin Ciotloș, Cenaclul de luni. Viața și opera, Pandora M
Al. Cistelecan, Fete pierdute. Notițe pentru o istorie a poeziei feminine românești, Cartier
Mircea Mihăieș, Finnegans Wake, 628, Polirom
Laura Pavel, Personaje ale teoriei, ființe ale ficțiunii, Institutul European
Marta Petreu, Blaga, între legionari și comuniști, Polirom

MEMORIALISTICĂ

Sorin Antohi, Jean-Jacques Askenasy, Oameni și patrii, Polirom
Eugen Doga, Viața mea așa cum a fost să fie, Cartier
Vasile Ernu, Sălbaticii copii dingo, Polirom
Veronica D. Niculescu, Pescărușul de la geam. Jurnalul unui cuib, Polirom
Andrei Șerban, Niciodată singur, Polirom

ESEU/PUBLICISTICĂ

Ștefan Afloroaei, Despre simțul vieții, Polirom
Sorin Alexandrescu, Lumea incertă a cotidianului, Polirom
Cristian Cercel, Filogermanism fără germani. România în căutarea europenității, Polirom
Corina Ciocârlie, București, kilometru 0, Tracus Arte
Cristian Iftode, Viața bună. O introducere în etică, Trei
Andrei Oișteanu, Moravuri și năravuri. Eseuri de istorie a mentalităților, Polirom
George Volceanov, Un Shakespeare pentru mileniul trei, Tracus Arte

PROZĂ

Cristian Fulaș, Ioșca, Polirom
Tudor Ganea, Cîntecul păsării de plajă, Polirom
Florin Lăzărescu, Noaptea plec, noaptea mă‑ntorc, Polirom
Raluca Nagy, Teo de la 16 la 18, Nemira
Cristian Teodorescu, Tatăl meu la izolare, Polirom
Radu Sergiu Ruba, Semnătura indiană, Trei

POEZIE

Svetlana Cârstean, sînt alta, Nemira
Claudiu Komartin, Autoportret în flama de sudură, Casa de Editură „Max Blecher“
Ștefania Mihalache, Cronica Akasha, Nemira
Florentin Popa, Dezintegrare, OMG
Simona Popescu, Cartea plantelor și animalelor, Nemira
Bogdan-Alexandru Stănescu, Adorabilii etrusci, Charmides

DEBUT

Ramona Boldizsar, nimic nu e în neregulă cu mine (poezie), CDPL
Robert Cincu, Postmodernismul în teoria literară românească (critică), OMG
Teodor L. Nedeianu, Geaca lui Kafka (proză), Polirom
Ileana Negrea, Jumătate din viața mea de acum (poezie), frACTalia
Adelina Pascale, maki for 2, Casa de Editură „Max Blecher“ (poezie)
Cătălina Stanislav, Nu mă întrerupe (poezie), OMG
Iulia Tegge, Mirajul reflectării. Spre o istorie a metaficțiunii în romanul românesc (critică), OMG

Patreon - O mie de semne
Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.