De curând, la Editura Tracus Arte a apărut volumul Baronul și Orhideele. Spiritul ce totul leagă, de Daniel Ilea.

Charlus, acest „Vautrin proustian” din piesa Baronul și Orhideele (după În căutarea timpului pierdut) este calea regală pentru a pătrunde în arcanele homosexualității proustiene (masculine – Sodoma –, dar și feminine – Gomora), de fapt ale sexualității înseși, la a cărei temelie vom descoperi (împreună cu Gilles Deleuze) „misterul unui hermafroditism inițial”.

Piesa Spiritul ce totul leagă este o rescriere în cheie personală a capitolului-parabolă „Marele Inchizitor” din Frații Karamazov de Dostoievski. Confruntarea dintre Torquemada și Iisus constituie, implicit, o meditație asupra dialecticii dintre Bine și Rău, dintre neputința Binelui și dominația Răului, asupra (im)posibilității unui pact, unei colaborări, unei relative armonizări între acestea, o probabilă coincidentia oppositorum!

Daniel ILEA a publicat volumele „Procesul” de Franz Kafka, dramatizare cosemnată de Mihaela Panainte (Tracus Arte, 2018), Inimi cicatrizate. Un nume de rău augur, adaptări dramatice după romanul lui M. Blecher și o legendă babiloniană (Tracus Arte, 2017), piesa de teatru într-un act Ce n-o văzut Parisu’/Ça déménage à Paris! (Tracus Arte, 2014, ediție bilingvă cosemnată și tradusă de Anca-Domnica/Dominique Ilea); volumul de proză scurtă Ale vieții oase roase (Tracus Arte, 2012), proză și eseu în revistele VatraOrizontFamiliaCuvântul.

Trăiește din 1991 în Franța, unde a publicat proză și eseu în Revue des Deux Mondes, La Revue Littéraire din Parisetc.

Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment