Prima zi de Bookfest a fost una mai degrabă de acomodare. La unele standuri încă se făceau ajustări, la puține dintre ele observându-se ceva activitate pe zona de lansări sau de evenimente editoriale. Trebuie să mărturisesc că este ziua în care mă simt cel mai bine la Bookfest. Și, pentru că tot a fost așa liniște, am pornit la vânătoare de interviuri.

Andrei Ruse

Primul intervievat a fost directorul Editurii Hyperliteratura, Andrei Ruse, pe care l-am găsit la cochetul stand pe care îl împarte cu Editura Brumar. Andrei mi-a spus câte ceva despre ce se va întâmpla zilele astea la Hyperliteratura din punct de vedere editorial.

Andrei, ce ne-ai pregătit?

Avem trei titluri la acest Bookfest: cartea mea, Despre tristețea femeilor frumoase, zece proze scurte. De la Zaraza până la cartea asta a durat vreo cinci ani, fiindcă am scris în timp, evident, fiindcă nu e un roman.

Avem Credința nepieritoare, de Lucia Hossu-Longin, dedicată celor șapte martiri-episcopi, carte apărută cu ocazia venirii Papei. Am înțeles că o să-i și sanctifice pe acei episcopi-martiri. Sunt doar două cărți apărute pe subiectul ăsta. Una este la Humanitas („Martori ai fericirii. Șapte vieți de sfinți români”, de Francisca Băltăceanu și Monica Borșteanu – nota mea), iar asta e a noastră. Eu zic că a noastră e mai documentată, fiind brandul Lucia Hossu-Longin. Are o grafică foarte bună, făcută de pictorul Mihai Glodeanu.

Nu în ultimul rând, sâmbătă o să apară și Repertoarul amorului. 69 de povești de dragoste din istoria lumii a lui Stelian Tănase. Sper să fie un bestseller.

Ce lansări sunt programate?

Sâmbătă avem ambele lansări. Cartea mea am lansat-o înainte de Bookfest, deci nu am mai băgat-o aici. Deci sâmbătă de la ora 18.00 este Lucia Hossu-Longin, Credința nepieritoare. Am să prezint eu cu Teodor Hossu-Longin, băiatul ei, care este și coordonatorul proiectului. Tot sâmbătă, de la ora 19.00, Stelian Tănase cu Repertoarul amorului. O să fiu eu pe post de moderator și vor vorbi Ana Barton și Cristina Țopescu. Ambele lansări vor avea loc la Scena Arca.

După scurtul dialog cu Andrei Ruse m-am întâlnit, chiar la Scena Arca, cu o cunoștință mai veche, de pe vremea când lucram la ziarul Ring, directorul executiv al Asociației Editorilor din România – organizatorul Salonului Internațional de Carte Bookfest – Mihai Mitrică. Purtând același papion nostim cu care ne-a obișnuit de ani de zile, Mihai Mitrică a avut amabilitatea de a-mi răspunde la câteva întrebări.

Mihai Mitrică

Cum preconizați că va fi această ediție a XIV-a a Salonului Internațional de Carte Bookfest, care are loc, iată, al doilea an deja, în acest foarte plăcut și modern pavilion B2?

Să spunem că e un loc care se pretează eforturilor pe care le fac editorii de a fi în permanentă relație și conectivitate cu lumea editorială occidentală. Modul în care arată Bookfest în Pavilionul B2 de la Romexpo este imaginea pieței noastre editoriale. Dacă vă place cum arată Bookfest acum, înseamnă că aveți o impresie cât de cât realistă asupra modului în care este piața editorială românească. Suntem mici, extrem de vioi. Suntem cât de bine organizați se poate în condițiile unei piețe atât de meschine, dar facem tot posibilul să le aducem oamenilor în față cele mai proaspete apariții, cei mai în vogă autori la nivel internațional, precum și autori români care au demonstrat că se bucură de încrederea publicului.

Aveți un invitat de onoare foarte prestigios anul acesta, Marea Britanie…

Am luptat mult să ajungem cu invitația până la Marea Britanie, ne-am bucurat când am primit acceptul și programul pe care ei l-au pregătit cred că va demonstra faptul că Marea Britanie nu este numai cea mai cumpărată, să spunem așa, piață de carte dintre toate cele pe care le accesează editorii români, ci este și una dintre cele mai valoroase, pentru că autorii tineri pe care îi aduce British Council la București sunt o imagine a modului în care literatura tânără se mișcă, a efervescenței pe care o are literatura în Marea Britanie.

Ce dificultăți ați întâmpinat în organizare?

Marea problemă este că nu avem public. Spre exemplu, această ediție a Bookfestului cade în același timp cu vizita Papei. Când am stabilit Bookfestul nu se știa când va veni Papa. Problema pe care o avem noi este că reușim destul de greu să ajungem la oameni, sunt costuri foarte mari de promovare pe care trebuie să le investim ca să ajungă informația la oameni, iar în condițiile în care Bucureștiul va fi și el blocat e foarte ușor să renunți la o vizită la Bookfest în favoarea unui eveniment care-ți permite să-l vezi pe Sfântul Părinte. Să sperăm totuși că vor fi destui și într-o parte, și în cealaltă.

Cum v-ați descurcat cu fondurile, despre care se știe că sunt întotdeauna o problemă?

Susținerea pe care  o avem de la Ministerul Culturii – anul trecut și în acest an – este la un nivel extraordinar, ceea ce ne permite să păstrăm în continuare nu doar tarife mici pentru expozanți – deci am scăzut tarifele pentru expozanți – ci să păstrăm și intrarea liberă la Bookfest.

Spuneți-mi, vă rog, câteva cifre relevante despre Bookfest.

Sunt 150 de expozanți cu stand, dar mult mai multe edituri prezente, pentru că sunt mulți distribuitori. Vor fi 400 de evenimente, 4000 de titluri noi și, sperăm, 100.000 de vizitatori.

Un pic mai încolo l-am întâlnit și pe domnul Grigore Arsene, general manager Curtea Veche Publishing și președinte al Asociației Editorilor din România. Domnia sa a avut de asemenea amabilitatea de a-mi răspunde la câteva întrebări.

Grigore Arsene

În primul rând dați-mi voie să vă felicit pentru că ați reușit să aduceți la Bookfest în calitate de invitat de onoare Marea Britanie.

N-a fost ușor, să știți! Deci pe de o parte n-a fost ușor, iar pe de altă parte deschiderea pe care Marea Britanie a avut-o a fost formidabilă. Puteau foarte simplu să expedieze această participare, însă au luat-o foarte în serios și au făcut un lucru minunat. Cred că este cel mai bogat program pe care o țară invitată de onoare îl are la Bookfest din 2010 încoace.

Ce probleme a ridicat organizarea acestei ediții a Bookfest?

Salonul de Carte Bookfest merge. Dificultățile sunt dincolo de ce vedem aici, adică atunci când plecăm din Salon. Salonul de Carte de la București este cel care suportă cumva și producerea de evenimente asemănătoare în orașele din țară, vorbesc de Timișoara, Cluj, Brașov, Târgu Mureș, Iași și altele. Deci Bookfest București este o instituție stabilă și productivă. În același timp cred că este pe placul cititorilor noștri.

Ce previziuni aveți pentru ediția de anul acesta?

Sunt o mulțime de factori care nu depind  de noi. Am înțeles că vremea nu va fi grozavă, circulația stradală nu va fi de asemenea grozavă, dar sper că, așa cum se spune în basmele românești, vom trece peste toate astea și vom avea o ediție bună.

Ana Toma

I-am mai întâlnit pe Dan Iancu, pe Cristian Cosma – care robotea de zor la standul Casa de Pariuri Literare și care mi-a dăruit trei cărți foarte frumoase după ce m-a întrebat dacă am votat și m-a pus să spun parola – pe Alina Purcaru, pe Ciprian Măceșaru – cu care am stat de vorbă despre cărți, arta desenului animat, în care a fost implicat cândva, despre jurnale și despre alte o mie de lucruri – și, last but not least, la standul Casa de Editură Max Blecher, cu Ana Toma, care mi-a dăruit cel mai recent volum al șturlubaticei poete Livia Ștefan, Thanato Hotel.

Pentru mine a fost o zi plină, însă pentru Bookfest, în general, a fost o zi ușoară, cel puțin în aparență. Vă voi ține la curent și în zilele următoare despre ce se mai întâmplă în Pavilionul B2 de la Romexpo.

Veniți la Bookfest, fiindcă găsiți cărți superbune! Au revoir!

Patreon - O mie de semne
Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.