Ideea flash-interviurilor mi-a venit astă-vară, la Bookfest, când mi-am dat seama că scurtele conversații pe care le aveam oricum cu prieteni și cunoscuți din lumea literară sau editorială pot fi transformate lesne în materiale foarte interesante pentru site. Acum e deja un lucru obișnuit și, fiind în plin Gaudeamus, nu puteam să ratez un dialog cu directorul Editurii Cartier, Gheorghe Erizanu.

Ca și în urmă cu câteva luni, Gheorghe Erizanu mi-a răspuns cu multă solicitudine și amabilitate și, mai mult decât atât, mi-a dat informații despre noile apariții ale Editurii Cartier – cărți care există la stand și care vor avea lansări la Gaudeamus – despre care cred că sunt foarte prețioase pentru cititorii www.omiedesemne.ro. De aceea mă și grăbesc să transmit informația mai departe.

Reporter: Dragă Gheorghe, încep prin a repeta îndemnul de astă-vară, de la Bookfest: te rog să ne spui cu ce noutăți vine Editura Cartier la ediția a 26-a Târgului Gaudeamus.

Gheorghe Erizanu: Continuăm colecțiile pe care le-am început. Toate noutățile vin în colecțiile deja începute, unele care există practic de la fondarea editurii, de aproape 25 de ani. În Cartier Istoric avem Socialiștii, a lui Adi Dohotaru, carte deja lansată în prima zi a târgului. În Colecția Rotonda avem Jurnal la sfârșitul lumii, de Vasile Ernu. În Cartier de Colecție avem câteva noutăți importante. Este vorba de poeme alese dintr-un scriitor canonic, de către un scriitor mai tânăr, apropiat ca viziune de scriitorul canonic: Rita Chirian face o selecție din poemele Norei Iuga, apoi Claudiu Komartin, care face o selecție din poemele lui Constantin Abăluță.

Avem o antologie de autor, este vorba de antologia lui Teodor Dună, Minunata lume. Mai este și Ioan Pintea, cu o prefață de Ion Pop. În fine, mai avem și o antologie numită Un secol de poezie română scrisă de femei, care până la urmă va avea două volume. Volumul I cuprinde poezie de la 1990 până în 2019, antologată de Alina Purcaru și Paula Erizanu.

După aceea avem în Cartier Istoric lansarea volumului România în secolul XX, de Francesco Guida, traducere din italiană. Duminică încheiem lansările Cartier la Târgul de Carte Gaudeamus cu cartea lui Laszlo Alexandru, Cum se inventează un huligan. Mihail Sebastian ziarist la Cuvântul, care este o replică la celebra carte de acum zece ani a Martei Petreu.

Reporter: Ce anume ți se pare diferit față de Bookfest? Nu neapărat ca spațiu, fiindcă este în linii mari același. Mă refer la organizare, ca disponibilitate a organizatorului de a distribui spații expozanților. Cum a fost relația cu Radio România?

Gheorghe Erizanu: A fost ok, însă noi am fost de la distanță. În principiu nu am avut șicane foarte mari. Au fost discuții organizatorice. Eu n-am simțit pe pielea mea o anume atitudine. Nici nu cred că poate să fie o atitudine din moment ce vrei să faci un târg de carte.

Reporter: Totuși, au fost ceva modificări de preț…

Gheorghe Erizanu: Da, au crescut prețurile, asta este adevărat. Au crescut foarte mult prețurile și organizatorii s-au folosit de orgoliul mare al unor editori. Cred că au mers pe asta, fiindcă în același spațiu noi am avut Bookfestul, iar dacă îți aduci aminte spațiul ăsta nu era ocupat în perioada de vară până la capăt. S-a pus atunci o limită la spațiile mari, ca să fie totuși echilibrat, fiindcă acum este o disproporție foarte mare între cei care au spații foarte mari și cei care au spații foarte mici. Practic au creat un centru aristocratic și periferiile, cu mahalale, favele mai degrabă.

Reporter: Ce așteptări ai de la Gaudeamus?

Gheorghe Erizanu: Vânzările sunt mai bune, cel puțin în comparație cu anul trecut, vorbesc de primele două zile. Vom vedea până la sfârșit ce se va întâmpla. De obicei, vineri, sâmbătă și duminică sunt zilele care ne dau datele despre vânzări. Este un tip de cititor care știe foarte bine ce cărți vrea să cumpere. Cititorul este matur, nu avem cititori întâmplători. Sper să fie bine.

Reporter: Aș vrea să-mi spui ceva mai multe lucruri, dacă se poate, despre Cartier de Colecție, care cuprinde o serie de volume de poezie foarte bune.

Gheorghe Erizanu: Este o colecție începută acum trei ani, cu Radu Vancu nr. 1. Ieri am avut un cumpărător care a venit special după cartea nr. 19. Avem cumpărători care urmăresc fiecare titlu și mă bucură lucrul acesta. Este foarte important, fiindcă trebuie să existe un model, pentru ca să convingi omul că merită să cumpere fiecare număr al colecției. El nici nu vorbea de autori, ci de numărul respectiv din colecție. Practic îi lipsea numărul 19.

Ideea inițială era să facem o colecție cu un scriitor clasic sau un poet clasic selectat de un poet care are afinități sau este îndrăgostit de el. Totodată am vrut să clasicizez – poate e prea dur, prea mult spus, dar în fond asta a fost ideea, să clasicizez generația de poeți care au ajuns la 40 de ani și spre deosebire de generațiile precedente încă nu aveau opere care să-i așeze sigur într-un spațiu cultural. Eu am mizat foarte mult pe generația 2000. Este o generație foarte interesantă din perspectiva poeziei românești, adică nu mai facem diferență între poezia română din Basarabia și poezia română de dincoace. Deja ea este sincronizată, deci putem vorbi despre un spațiu unic românesc.

În colecție a apărut, de exemplu, Eugen Cioclea, sau anumiți poeți basarabeni care au făcut selecția din poeții români, adică deja nu mai facem și nu mai este această diferență între scriitorul basarabean și scriitorul român.

Reporter: Îmi poți spune, te rog, ceva mai multe amănunte despre poetul Ioan Pintea?

Gheorghe Erizanu: Eu sper să reușim și cu Ioan Pintea. El a început să scrie poezie când eu am încetat, de fapt, să scriu poezie. Adică este relativ un poet tânăr. Eu sper foarte mult să se așeze tot așa cum a făcut Claudiu Komartin cu Andrei Bodiu. Până la apariția volumului lui Bodiu în Cartier de Colecție, Bodiu era cumva privit ca un scriitor bun, dar nu de primă mână.

Prin selecția pe care a făcut-o, practic Claudiu l-a așezat acolo unde îi era locul. Eu atunci mi-am dat seama cât este de important felul cum se face selecția și cum se așază scriitorii, fiindcă același lucru putem vorbi și despre Constantin Abăluță și Nora Iuga. Bine, Nora Iuga e mai prezentă în spațiul public. Contează foarte mult ca și cartea de poezie să fie bună și să fie în toate librăriile. Asta contează imens, deoarece cartea de poezie era privită ca o cenușăreasă care ar fi bine să fie undeva la periferie. Or, eu nu sunt sigur că în librării noi avem rafturi cu cărți de poezie. Cărțile de poezie, undeva, se pierd.

Reporter: În Librăria Humanitas de la Cișmigiu există un loc special pentru poezie, unde sunt și volumele din Cartier de Colecție

Gheorghe Erizanu: Atunci e bine, fiindcă e o muncă comună și contează foarte mult ce atitudine are librarul față de cartea de poezie, fiindcă atunci când e vorba de cartea de poezie de obicei librarul nu comandă cartea deoarece are un segment de cumpărători foarte îngust.

Reporter: Am observat că de la Bookfest încoace, în cele câteva luni care au trecut de atunci, a fost o efervescență foarte mare în activitatea Editurii Cartier.

Gheorghe Erizanu: Noi am lansat foarte multe cărți la Librăria din Centru. Autori Cartier au participat la FILIT și datorită acestui lucru iarăși a fost vizibilitate. Am o datorie față de Biblioteca deschisă, seria de cărți de literatură tradusă, fiindcă anul acesta a apărut doar  Faruk Šehić cu Cartea râului Una. Avem însă traduse încă vreo cinci-șase cărți care urmează să apară, sper că în iarna lui 2020.

Este vorba despre o serie de romane ale lui Serhii Jadan, unul dintre cei mai în vogă scriitori tineri din Ucraina. Noi am tradus Jazz în Donbas, după care a fost turnat recent și un film, acum a apărut în Ucraina. O să avem un roman foarte interesant și nu foarte voluminos al lui Iuri Andruhovici, Reverberații, despre odiseea unui scriitor optzecist care încearcă să-și vadă colegii după 20 de ani de la debut. Circulă prin toată Ucraina și vorbește despre schimbările care s-au petrecut în Ucraina după anii ’80.

Vom publica romanele lui Christian Kracht. A apărut Imperium și 1979. Vom face ediția a doua la 1979 și vom veni și cu câteva titluri noi. Cam asta ar fi.

Reporter: Ai un mesaj pentru cititorii Cartier?

Gheorghe Erizanu: Cititorii Cartier sunt destul de înțelepți și sunt mai deștepți ca noi ca să facă o selecție bună a cărților, fiindcă viața e prea scurtă ca să citim cărți proaste.

Patreon - O mie de semne

Author

Scriu poezie, proză și, din când în când, despre cărțile pe care le citesc. Pasionat de istoria Bucureștiului. Reporter și fotograf de ocazie. Mă consolez cu Pink Floyd.

Write A Comment